top of page

MOBIELE
STRANDKAR

KOM PIEPEN NAAR KUNST
IN ONZE MOBIEL STRANDKAR

OF NEEM EEN KIJKE IN DE
DIGITALE TENTOONSTELLING

Ontwerp en concept door de leerlingen van het Ensorinstituut in samenwerking met het VTI Oostende die met de houtafdeling de uitvoering van de strandkar voor hun rekening nam. 

HEDENDAAGS KUNSTPAVILJOEN

6de Dubbele finaliteit - Architecturale en interieurdesign

De leerlingen van het 6de Architectuur en Interieur ontwerpen een hedendaags kunstpaviljoen voor Ensor waarbij een atelier geïntegreerd wordt bij de woonst. In deze kijkbox ontdek je één ontwerp waarbij de ontwerpster ‘rust’ als overkoepelend concept heeft gekozen. Er is een ruimte gecreëerd die niet chaotisch en druk is, maar eerder geordend en vredig. Hier kan Ensor zowel mentale als fysieke rust vinden. Er zijn veel opbergplaatsen voorzien maar er is ook ruimte waar hij objecten, die voor hem belangrijk zijn, zichtbaar kan plaatsen want Ensors drukke hoofd heeft hier ook nood aan.
Ontdek ook het interieur van dit kunstpaviljoen via het filmpje. Verder zijn er nog 2 andere ontwerpen van Ensors hedendaags kunstpaviljoen; kunstpaviljoen ‘Libre’ en kunstpaviljoen ‘Testa’. Ook die ontwerpen ontdek je via een filmpje.

LOOK IN TO MY EYES

3de Dubbele finaliteit - Beelden en architecturele kunsten

De baden van Oostende is Ensors kritische blik op de horde toeristen die het strand tijdens een mooie zomer overspoelen. Hij lachtte ze uit maar tegelijkertijd kon hij het niet laten ze te begluren. Deze hedendaagse benadering is een geplastificeerde-getekende-gestickerde- ogen MOBILE; ogen in allerlei maten, vormen en kleuren. Uitgewerkt door de klas: 3e dubbele finaliteit Beeldende en audiovisuele kunsten met architectuur.

EYE SEA U, DO YOU SEE ME?

4de Dubbele finaliteit - Beelden en architecturele kunsten

De baden van Oostende is Ensors kritische blik op de horde toeristen die het strand tijdens een mooie zomer overspoelen. Hij lachtte ze uit maar tegelijkertijd kon hij het niet laten ze te begluren. Deze hedendaagse interpretatie is een maquette van duinen waarin de leerlingen je uitdagen naar hen te kijken want zij kijken zeker en vast naar jou... of niet? Uitgewerkt door de klas: 4e dubbele finaliteit Beeldende en audiovisuele kunsten met architectuur.

TEASER

7de Arbeidsgerichte finaliteit - 7B Graphic Communication

De creatieve leerlingen van 7B Graphic Communication hebben elementen uit het campagnebeeld verwerkt in de achtergrond, als een spannende teaser naar meer! 👀
De ogen op de voorgrond zijn met een lasercutter in plexie uitgesneden. Stay tuned voor het volledige project! 🎨

SURREALISTISCHE COLLAGES

5de en 6de Dubbele finaliteit - Beeldende en audiovisuele kunsten

De fotografische interpretatie van Athos burez "De baden van Oostende' was de leidraad voor de werken van de leerlingen van 5D B&AK

Op zijn fotografische interpretatie is een vlot te zien. Dit was de aanzet om op een andere manier naar het werk te kijken. De zee als landschap maar ook als gevaar.
In plaats van een levendig strand hebben zij hun focus verlegd op het "landschap" van de zee. De kleuren zijn bewust weergegeven in grijswaarden zodat de focus ligt op vormweergave en detail van het beeld. De beelden zijn worden verwerkt tot een gevoelsmatige collage (surrealistisch).

STRANDSCENE

5de Dubbele finaliteit Architectuur en Interieurdesign

In het schilderij 'De baden van Oostende', dat zich afspeelt op het strand en in de zee, spelen de golven een prominente rol. De leerling maakte een moderne interpretatie van de zee en de golven voor de bekleding van een hedendaagse strandstoel.
Naast de strandstoelen werd er een bijpassend strandscherm ontworpen met een knipoog naar Ensors schilderij. Ensor schilderde een strandcabine met het cijfer 69 erop, maar dit moest worden aangepast naar het getal 68. In deze strandscène krijgt Ensor zijn '69' terug in het ontwerp van het strandscherm.

T-SHIRS

4de Arbeidsgerichte finaliteit - Decor, etalage en publiciteit

Omschrijving

DE BADEN ALS ETS

5de en 6de Dubbele finaliteit Architectuur en Interieurdesign

De leerlingen van de architecturale en interieur tekenen hebben hun eigen interpretatie van de “Baden te Oostende” uitgevoerd in etstechniek en ingekleurd met aquarelverf.
Dit geheel is een samensmelting van de creativiteit diverse leerlingen die zowel de onderwater als de wereld op het strand weergeven.

ABSTRACTE DIGITALE MASKERS

5de Dubbele finaliteit - Beeldende & Audiovisuele kunsten

De creaties van 5D BAK zijn beïnvloed door hoe fotograaf Athos Burez naar James Ensors "de baden van Oostende" keek. Burez waardeert de manier waarop Ensor humor met maatschappijkritiek vermengt en probeert dit in een hedendaags jasje te steken. De leerlingen zijn hiermee aan de slag gegaan en creëerden abstracte collages ( maskers). Een symbiose van manuele en digitale bewerkingen

I SEE YOU

3de Dubbele finaliteit - Beeldende en architecturale kunsten

De baden van Oostende is Ensors kritische blik op de horde toeristen die het strand tijdens een mooie zomer overspoelen. Hij lachte ze uit maar tegelijkertijd kon hij het niet laten ze te begluren. Deze hedendaagse interpretatie zijn zelfportretten met houtskool; de ogen kijken je stiekem aan door de letters (ENSOR PEEP) uitgewerkt door de klas: 3e dubbele finaliteit Beeldende en audiovisuele kunsten met architectuur.

GEPIMPTE STRANDKARREN

3de graad Dubbele finaliteit Architectuur en Interieur

Deze strandcabine, waarvan je verschillende miniatuurversies kunt bewonderen in deze kijkbox, moest gepimpt worden. De leerlingen van 5 Architectuur en Interieur experimenteerden met diverse ontwerpen en kleuren. Ontdek hun creaties in deze kijkbox! In een subtiel landschap kijkt Ensor goedkeurend toe, terwijl de strandmeisjes volop plezier hebben.

BADEN VAN ENSOR

6de Arbeidsgerichte finaliteit - Graphic communication

Laat je meeslepen door de unieke visie van de leerlingen van 6B Graphic Design op het schilderij "De baden van Oostende," geïnspireerd door James Ensor. Ze hebben de personages zorgvuldig in klei uitgewerkt en beschilderd, de strandcabine in kadapak gemaakt en de wieltjes met de lasercutter in acryl. Ontdek het resultaat van hun harde werk en creativiteit!

ZWEVENDE KUNSTKADERS

3de Arbeidsgerichte finaliteit - Decor en etalage

Zwevende kunstkaders met 2D-maskers die ze digitaal hebben ontworpen met referentie aan het schilderij "Zelfportret met Maskers".
Het is een mini versie van de digitale big heads die ze ontwierpen voor de Ensor Peepshow parade.
De box is ook voorzien van uniek behangpapier met referentie aan het James Ensorhuis.

MINI MANIFESTBORDEN

3DGT/4DGT&3DBAK/4DBAK

Gedurfde manifest borden over James Ensor; zowel typografisch als fotografisch uitgewerkt. Dit is een miniatuurversie van de uitgewerkte borden. De leerlingen namen ‘de baden van Oostende’ onder de loep. Ze interpreteerde dit werk op een hedendaagse manier.

WC ROLLEN

3DGT/4DGT&3DBAK/4DBAK

De leerlingen tweede graad dubbele finaliteit ontwierpen allemaal individueel een wc-papier verpakking in thema James Ensor. Waarom wc-papier? James Ensor ergerde zich aan toeristen, de bourgeoisie, politiekers,... hij was niet bang om mensen te kakken te zetten. Een mooi voorbeeld is het kunstwerk “Doctrinaire voeding, 1889”. Elke verpakking is geïnspireerd op een kunstwerk van Ensor, vanuit de interpretatie van de leerling. Ze verkochten deze wc-rollen als inzamelactie ten voordele van de tweedaagse uitstap naar Rijsel.

POPPENTHEATER

6de Dubbele finaliteit - Art Design en Media

“Poppenkast”

De leerlingen hebben na onderzoek door de combinatie van verschillende technieken hun eigen pop gerealiseerd. Gipsen moule, silicone,acrylverf,keramiek en naald en draad werden gebruikt

Aanzet was een zelfgeschreven surrealistisch verhaal over de leefwereld van Ensor.

bottom of page